Fredrikstad maraton

Fredrikstad maraton 2024  lørdag 26. oktober kl 11:00.

Fredrikstad IF ønsker velkommen til den 24. utgaven av Fredrikstad Maraton og til en hyggelig løpsopplevelse i fine omgivelser!

PÅMELDING

STARTLISTER

RESULTATER

LØYPEKART

HØYDEPROFIL

LØPSBROSJYRE

Nyheter

Fredrikstad maraton 2023: Se artikkel på våre hjemmesider for alle resultater og stort bildealbum fra løpet. Du finner resultater, bilder og artikler fra tidligere års løp på samlesiden for Fredrikstad maraton.

Husk at du også finner oss også på facebook, på "Lange løp i Fredrikstad".

Lisens

Fredrikstad IF underlagt reglene fra NFIF og vil følge disse. Det blir derfor lisens i våre løp i 2024.

Om Fredrikstad maraton

Fredrikstad maraton løpes i 3 like runder på 14 km. De resterende 195 meter løpes først, slik at km-passeringene på alle de 3 rundene er på samme sted. Første halvdel av løypa går på asfalt, resten på grus og skogsveier i Fredrikstadmarka.

Startskuddet har gått og feltet er på vei ut av ett lite skogsområde og ut mot asfaltstrekket som utgjør de første 8 km av den 14 km lange rundløypa.

Anette Hauge fra Rolvsøy IF vant dameklassen slik hun også gjorde i 2020. Hun kom i mål på 3:05:14, under 2 minutter bak hennes egen løyperekord fra 2020 på 03:03:24.Mona Grindberg fra Verdal Friidrettklubb tok 2. plass med tiden 3:23:42. Fjorårsvinner Ingvild Aurdal fra Fet IL tok tredjeplassen med 3.:26:15.

Mats Hellerud fra Moss IL ledet løpet så og si hele veien og vant med tiden 2:44:35, litt over 2 minutter foran Fredrikstad IF egen Ruben Marco Arroyo som løp i mål på 2:46:40. Tredjeplassen tok Magnar Wium fra Idd Sportsklubb med tiden 2:48:02:

Litt om løypa

Løypa er den samme som den den har vært siden starten av Fredrikstad Maraton i 2001. Både start og mål er ved FIF-huset i Ilaveien 132 i Fredrikstad. Fra FIF-huset går løypa sørover mot byen før den snur og går ned mot Rolvsøyveien. Derfra løper vi på gang- og sykkelveien forbi Østfoldhallen og opp mot Rolvsøy. Rett før Greåker tar vi av mot skogen og etter en drøy bakke er vi inne i marka igjen på vei tilbake til FIF-huset. Runden er på 14 km, og løpes 3 ganger.

Det er løypevakter i de viktigste kryssene på første runde.

Drikkestasjoner

Det er 3 drikkestasjoner på hver runde. Den første er rett før Østfoldhallen, ca 5 km ut i runden. Drikkestasjon nr 2 er på toppen av bakken etter Rolvsøyhallen, akkurat når du er i gang med grusveien tilbake gjennom skogen mot FIF-huset. Den 3. drikkestasjonen er ved passering / målgang (ved FIF-huset).

På drikkestasjonene serveres det vann, saft og sportsdrikk. På runde 2 og 3 er det også Cola og bananer.

Start- og målområde

Både start og mål er ved FIF-huset i Ilaveien 132 i Fredrikstad.

Sekretariat, startnummer og annen informasjon

Sekretariatet er ved FIF-huset i Ilaveien 132.
Etteranmelding og henting av startnummer kan gjøres fra fra kl 09:00 på løpsdagen.
Parkering ved Stjernehallen (ca 5 min gange gjennom skogen til FIF-huset). Det er skiltet vei til parkering.
Spørsmål: Kontakt oss på epost: lop@fredrikstadif.no.

Garderober

Det er garderober i FIF-huset men hvorvidt disse kan åpnes under årets løp må vi få komme tilbake til når løpet nærmer seg.

Påmelding og resultatservice

Fredrikstad IF og Eqtiming samarbeider om påmelding og resultatservice for 2024. Påmelding gjøres via egen påmeldingsrutine på hos Eqtiming.
Merk at bruttotid benyttes på resultatlistene, nettotid finnes på resultatlister hos Eqtiming.

Påmelding på nett er åpen fram til 1 time før løpsstart.

Påmelding kan også gjøres ved oppmøte i sekretariatet (FIF-Huset, Ilaveien 132) fra kl. 09:00 på løpsdagen.

Startlister oppdateres fortløpende: Startlister.

Resultatlister publiseres på denne nettsiden, samt på www.eqtiming.no.

Tidligere års resultater finner du på Fredrikstadløpet samleside, Fredrikstad maraton år-for-år.

Ved spørsmål ta kontakt med oss på lop@fredrikstadif.no.

Klasseinndeling

Årsklasser kvinner og menn:
18-19, 20-22, 23-34, 35-39, 40-44, 45-49, 50-54, 55-59, 60-64, 65-69, 70-74, 75-79, 80+

Priser og starttider

Løpet starter 11:00.
Også i år vil det være mulig å starte kl 10:00, for de som regner med å bruke lang tid (mer enn 5 timer). Det vil ikke være bemanning på drikkestasjonene på første runde for tidlig startende.

Priser:

Forhåndspåmelding innen lørdag 19. oktober. : kr. 450,-
Fra søndag 20. oktober til og med fredag 25. oktober kl. 23:59 kr. 500,-
På løpsdagen kr 550,-

Løpere fra Fredrikstad IF melder seg også på via påmeldingsrutine på nett, men de må huske å oppgi korrekt rabattkode for å få medlemspris. Rabattkoden er MEDFIF. Se også oppslag på tavla på FIF-huset.

Merk at evt engangslisens på kr. 40,- kommer i tillegg. Kondis-rabatt: kr 80,- for medlemmer av Kondis..

Frist for forhåndspåmelding er søndag 20. oktober. Etteranmelding kan gjøre på nettet fram til løpsdagen.

Premiering

Fredrikstad maratons eget krus til alle som fullfører. I tillegg er det bestemannspremier.

Premie ved 10 og 20 fullførte Fredrikstad maraton.

Beste dame og herre får gratis startplass i neste års løp.

Historikk, bestetider og løyperekorder

Historikken er lagt ut i 2 utgaver, en alfabetisk sortert og en sortert på antall fullførte løp.
Bestetider viser beste tid oppnådd i hver enkelt klasse, samt løyperekordene.

På samlesidene til Fredrikstad maraton (år-for-år) finner du resultater for alle år, samt artikler og bilder.

HISTORIKK, ANTALL LØP

HISTORIKK, ALFABETISK

LØYPEREKORDER OG KLASSEREKORDER

FREDRIKSTAD MARATON
ÅR FOR ÅR

KONTAKT OSS

Ett par km er unnagjort og løperne er på vei nordover langs Rolvsøyveien på runde 1.

Foto: Rolf B. Gundersen (start- og målområdet), Camilla Sundby Dyresen (fra løypa)

Velkommen til Fredrikstad maraton 2024!