Fredrikstadmarka Rundt 13/10-2013, August Flø løp inn til 3. plass

Marka Rundt jubilerte med ny rekord i "nyere tid": 239 fullførte!

To år etter at han begynte å løpe, viste August Flø (18) ryggen til nesten alle de 239 som løp i Fredrikstadmarka Rundt - og kapret tredjeplassen.

- Jeg er veldig fornøyd, spesielt med tiden. Dette var nok i overkant av hva jeg hadde trodd, sa 18-åringen etter å ha løpt inn til tiden 1.12,56 - nøyaktig tre minutter etter vinneren Andreas Myhre Sjurseth (28) fra Modum, som for tre uker siden gikk til topps i Oslo maraton.

At Sjurseth gikk til topps var ikke den helt store overraskelsen, men at unggutten som i 2011 var fotballmålvakt på Lislebys aldersbestemte lag, skulle ende på pallen, var det flere som hevet øyenbrynene over.

Våren 2011 bestemte han seg for å begynne å løpe og meldte seg inn i FIF. Nå går han på toppidrettslinja på Wang og trener som regel to ganger hver dag:

- I starten av løpet trodde jeg at jeg gikk ut med for høy fart, men det gikk fint og jeg klarte å holde tempoet underveis, sa Flø, som for kort tid siden løp inn til 8. plass i terreng-NM.

Fredrikstadmarka Rundt 2013 ble en helt sjelden festopplevelse. 40-årsdagen ble feiret i et vidunderlig solskinn og 13-14 grader, som gjorde at forholdene ”rett og slett ikke kunne bli bedre”, slik de fleste uttrykte det. Været og løpebølgen gjorde at svært mange stilte til start: 266 er ny påmeldingsrekord i ”nyere” tid, det vil si de siste 20 årene.

- Det har vært en utrolig 40-årsjubileum med utrolig bra vær, super deltakelse og god stemning blant alle som løp, som hjalp til og som så på. Vi i Fredrikstad IF takker alle for kjempegod innsats. Det er slike perfekte dager som dette vi lever på og liker å tenke tilbake på, humret løpsleder Ulf Reffsgård.

Andreas Myhre Sjurseth mot mål.

Med optimale forhold ble også tidene sterke. Vinneren ble altså Andreas Myhre Sjurseth, Modum FIK, på tiden 1.09,57 – snaue tre minutter etter løyperekorden til Mats Haldin på 1.07,08 fra 2002. Sjurseth perset i Oslo maraton nylig med tiden 2.24,25 – og vant soleklart med nesten fem minutter.

I Fredrikstadmarka Rundt derimot, hadde han Matias Karlsson, Slevik IL, i ryggen hele veien.

- Jeg hørte pusten hans og måtte stå på. Jeg klarte å dra fra på slettene inn mot mål. Mne jeg merker at jeg ikke er terrengløper. Det gikk ikke veldig fort i de tekniske delene av løypa. Men fort nok, heldigvis, sa Sjurseth som til slutt slo Karlsson med 49 sekunder.

– Vi slo i alle fall de gamle gubbene, lo Karlsson og ga vinneren en klapp på ryggen.

Andreas Myhre Sjurseth og Mathias Karlsson

Nå flytter 28 år gamle Sjurseth til Australia for å ta en mastergrad i manuellterapi, og vet ikke helt hvordan det blir med løpingen fremover.

Marianne Kahrs i fint driv

Orienteringsløperen Marianne Kahrs (33) fra Fredrikstad Skiklubb ble raskeste dame med tiden 1.26,32. FIFs Thea Mathisen ble beste FIF-løper på 1.31,51.

- Det gikk overraskende greit. Jeg bestemte meg i dag tidlig for å løpe, jeg fikk veldig lyst da jeg så det fine været. Løypa var kjempefin, fortalte Marianne Kahrs etter løpet.
Hun la opp som aktiv o-løper på landslagsnivå i 2008. For 13 måneder siden ble hun mamma, og nå trener hun to-tre ganger i uken, ifølge henne selv. Men ganske aktiv o-løper er hun likevel: For fire uker siden vant hun sølv i stafett under NM i orientering.

- Jeg flyter tydeligvis på gammel, god form. Det er veldig moro å kjenne kroppen kommer i form igjen etter en fødsel. Dette var moro! sa Kahrs.

Bent Olav Aamodt og Even Klund

En annen som overrasket stort var syklisten Even Klund (41), som tråkker for Team Septura. Politimannen løp inn til den svært sterke tiden 1.16,10 – og ble dermed nummer to i sin klasse og summer seks totalt. Og det til tross for minimal løpetrening.

- Jeg har bare løpt i tre uker. Ellers har det bare vært sykling i hele år. Så dette var utrolig moro. Jeg hadde nok ikke ventet et så godt resultat, nei, lo Klund etter målpassering.

Han knivet lenge med Fredrikstad Skiklubbs Bent Olav Aamodt om klasseseier i M40-44, men orienteringsløperen Aamodt trakk det lengste strået og vant klassen med tiden 1.15,54.

Egil Holme,løypesjef for Fredrikstadmarka Rundt, etter målgang

To FIF-veteraner kunne også jubilere. Egil Holme (58) og Sverre Sandengen (74) løp begge sitt 30. Fredrikstadmarka Rundt. Holme har slitt med ryggproblemer i år og var storfornøyd med den gode tiden 1.31,38 – som ga 2. plass i M55-59

- Jeg begynner heldigvis å få litt erfaring med denne løypa, lo Egil.
- Derfor vet jeg at mye av hemmeligheten ligger i å ta det rolig i stigningene mellom ni og tolv kilometer. Er man for slite på toppen, mister man utrolig mye fart i de tekniske partiene inn mot Skihytte og ikke minst nedover mot Veum og mot mål, forklarte Egil Holme.

Sverre Sanengen med utmerkelse for 30 fullførte Fredrikstadmarka Rundt!

Fredrikstadmarka Rundt er et hardt løp, og noen tar ut alt. Lasse Simonsen fra Fredrikstad Skiklubb ga alt og kom inn på 1:25:27, som ga en 5. plass i klasse 17-29.

Bildealbum fra barneløpet:

Bildealbum fra 20 km.

Foto: Rolf B. Gundersen og Roy Freddy Andersen. Tekst Roy Freddy Andersen.

Se NRK Østfold sin nyhetssending med fra Fredrikstadmarka Rundt med Sverre Sanengen i sentrum her: NRK Østfold

Les omtale av løpet i Fredriksstad Blad.
Les omtale av løpet på kondis.no