Fredrikstad Maraton 22-oktober 2011 - reportasje fra løpet

I Fredrikstad Maraton er det start 1 time før for enkelte løpere som ønsker det.

Klare til avgang kl 10.00 med synkroniserte klokker:

Fra venstre; Åge Jensen – Romerike Runners Team, Lennart Skoog – Stenungsunds OK, Birger Weydahl – Drøbak Maratonklubb, Øistein Ackenhausen - Langhus , Svein Jansen – Fredrikstad IF og Jørgen Gurandsrud -Fredrikstad IF.

2 minutter før startskuddet går. Spenningen er til å ta og føle på!

97 løpere klare til start! Perfekte løpeforhold, medvind langs Rolvsøyveien og 13 plussgrader.

Lokale helter i første rekke i fint driv langs Borredalsvannet; Lasse Lieberknecht (nr. 43) og Roy Freddy Andersen (nr. 13).

”Seierspallen” på herresiden. Bestetid fikk Gjermund Sørstad (nr 99) på 2.48.18. Deretter kom Leif Welhaven (nr 4), etterfulgt av Jan Halland (nr 61). Gjermund oppsummerte løpet sitt på følgende måte: ”Jeg hadde på meg for mye klær. Fikk kramper i begge beina på siste runden. Løpet i dag var en del av treningen til lengre løp. Neste løp er 6 timers på Jæren om 14 dager”. Det er 3. gang Gjermund starter i Fredrikstad Maraton og han nærmer seg 50 maratonløp totalt sett.

Beste dame ble Line Foss – Team United Bakeries. Hun løp på 3.14.53 og ledet dameklassen fra start til mål. Line var en del av gjengen fra Winforce Expedition som startet på sykkel fra Oslo kl 07.00 og som etter løpet skulle sykle tilbake!

FIF huket fatt i 5 løpere og stilte dem 5 spørsmål.

Navn: Inigo Eugui
Nr. 77
Klubb:
Hvor mange maratonløp har du? Dette er løp nr. 3
Har du løpet Fredrikstad Maraton før? Har aldri vært med her før.
Hva er målet ditt i dag? Under 4 timer.
Hva ble resultatet? Inigo brøt etter 2 runder
Hadde du en fin opplevelse? (dumt spørsmål), men han fikk høy puls og vondt, vondt, vondt!

Navn: Jostein Amdal
Nr. 85
Klubb: Gjensidige
Hvor mange maratonløp har du? Dette er løp nr. 2
Har du løpet Fredrikstad Maraton før? Det første maratonløpet var også i Fredrikstad.
Hva er målet ditt i dag? Under 3. 25.
Hva ble resultatet? 3.28.48
Hadde du en fin opplevelse? Fikk en liten sprekk på sisterunden og fikk det tøft mot slutten. Er allikevel fornøyd med gjennomføringen!

Navn: Rita Steinsvik
Nr. 83
Klubb: KRIPOS
Hvor mange maratonløp har du? Dette er løp nr. 5
Har du løpet Fredrikstad Maraton før? Nei, aldri.
Hva er målet ditt i dag? Under 3. 50.
Hva ble resultatet? 3.48.22
Hadde du en fin opplevelse? Hadde 2 fine runder, men fikk ”det” på siste runden! Kramper og vondt. Er fornøyd med arrangementet og kommer gjerne tilbake (og det sa hun før hun hadde smakt på ertesuppen….)

Navn: Pall Baldursson
Nr. 81
Klubb: Torda BIL
Hvor mange maratonløp har du? Dette er løp nr. 99!
Har du løpet Fredrikstad Maraton før? Det er 8. gang jeg deltar i dette løpet.
Hva er målet ditt i dag? Under 4 timer
Hva ble resultatet? 4.14.15
Hadde du en fin opplevelse? Det gikk tungt i dag. Sisterunden ble lang. Det er det dårligste resultatet jeg har her i Fredrikstad, men, men…..

Navn: Thomas Kruse
Nr. 67
Klubb: NOTEAM
Hvor mange maratonløp har du? Har aldri løpt maraton før!
Hva er målet ditt i dag? Å fullføre!
Hva ble resultatet? 3.14.
Her blir intervjueren oppmerksom på at Thomas har løpt med ”Five fingers” sko, blir satt ut og glemmer det siste spørsmålet! Thomas forteller at han har brukt tid på å trene seg opp til å løpe langt med disse skoene. I begynnelsen ble han veldig stiv i leggene,. Resultatet i dag viser i hvert fall at han har gjort mye riktig. GRATULERER med flott debut.

Til slutt litt en patriotisk hilsen; Fredrikstadmarka er like vakker hvert år. VELKOMMEN TILBAKE I 2012!